Weblog Groen Rijden

Tesla & Rivals zijn het einde van de benzineauto omstreeks 2025

 
Het was een ambitieus plan van de PvdA om in 2025 alleen nog nieuwe emissie loze auto’s te verkopen en nieuwe brandstofauto’s te verbieden. Holland was in nood en met veel kritiek zwakte de motie af. 
Maar klinkt dit nou zo gek?  
Vandaag  6 april 2016 lees ik het volgende stuk: Tesla & Rivals May Kill The Petrol Car As Early As 2025. Hier wordt ingegaan op de snelle ontwikkeling en verkopen van volledig elektrische auto’s. Tony Seba van Stanford University’s uit Amerika noemt de volgende punten die het proces gaan versnellen:
" In de afgelopen 100 jaar , heeft de auto-industrie ons geleerd, dat als je hoge prestaties wilt dan moet je er grof geld voor willen betalen ," zegt Seba . " Dus als je een auto met een betere prestatie dan een Porsche met een lagere prijs dan een Buick kunt produceren, dan is dit het einde voor zowel Porsche als ook voor de Buick ". Kijken we naar de prestaties en prijs van een Tesla 3 dan kunnen we nog wat gaan beleven.
 
Daarbij zal onderhoud ook nog eens aanzienlijk goedkoper zijn. Een auto met verbrandingsmotor heeft meer dan 2.000 bewegende delen. Een elektrisch voertuig minder dan 20 bewegende delen . De onderhoudskosten zijn dan in vergelijking zelfs te verwaarlozen..
 
Seba vertelt meer : " The Internal Combustion Engine is 17-21 procent efficiënt , terwijl de elektrische motor is 90-95 procent efficiënt. De EV is dus 5 keer energie-efficiënter dan de ICE auto. " Combineer dat met het feit dat het goedkoper is om elektronen ( elektriciteit) dan atomen ( benzine of diesel) te transporteren, dat betekent dat de energiekosten per  km 10 keer goedkoper zullen zijn voor elektrische auto’s . Uiteraard zijn er natuurlijke en of  plaatselijke omstandigheden ( zoals elektriciteit- versies benzinekosten kunnen sterk variëren, verder is het afhankelijk van de belastingen , transportkosten , subsidies , bescherming van de industrie, etc.) , maar ik heb nergens ter wereld een markt gezien waar energiekosten per km voor elektrische auto’s  minder dan 5 keer goedkoper zijn dan de energiekosten voor ICE auto's.  Seba’s kostenvoorspellingen: een 320 km bereik EV kost in 2020 ca. $ US 30,000 en is daarbij op dat moment goedkoper dan de ICE,  met het extra voordeel van een enorme brandstof en onderhoud besparingen.
 
" Ervan uitgaande dat beide auto's (GM Bolt en de Tesla Model 3 ) in feite in 2017 naar de markt komen en in 2018 de industrie op volle toeren komt  , past het perfect bij mijn voorspelling ", zegt Seba . "Dit betekent dat 2020 het omslagpunt qua koopprijs, het punt waarop er geen prijsverschil meer zal zijn tussen EV’s en benzineauto’s, zal het daarom voor de gemiddelde autokoper niet meer interessant zijn om een brandstofauto aan te schaffen.  Volg de EV kostencurve en tegen 2025 zullen alle nieuwe voertuigen elektrisch zijn is zijn voorspelling." Dus , in feite het einde van de ICE voertuigtijdperk en het kan nog wel eens sneller gaan gebeuren dan mijn voorspelling van 2025. Trouwens, is zijn stelling, dit is niet alleen het einde van de ICE auto tijdperk. Mijn voorspelling is dat tegen 2025 alle nieuwe voertuigen elektrisch zullen zijn: auto's, SUV's, vrachtwagens, bussen, tractoren, alles wat beweegt op de grond met wielen.
 
vrijdag, 8 april, 2016
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekkeraandestekker.nl

Lekkeraandestekker

Lekkeraandestekker.nl is de site over het rijden van een elektrische scooter

Bezoek nu!

Solar Top 50

Solar Top 50

Help E-Carmarket aan een mooie positie in de Solar Top 50

Bezoek nu!

Foto's