Weblog Groen Rijden

I.A.A. Frankfurt

“Die IAA macht Lust aufs Auto’s” Dit is zeker waar. Voor iedereen is er wel iets te beleven: op gebied van sport, terrein, luxe, decadentie, spaarzaamheid en toekomst. Het is een echt Duits feestje. Vooral Mercedes en BMW weten het publiek te vermaken met hun uitgebreide shows en verstrekken van informatie over de toekomstige mobiliteit. Dit jaar had elk aanwezig  gerenommeerd automerk een volledig elektrisch auto of prototype elektrische automobiel in het programma. Ieder had een eigen kreet zoals bijvoorbeeld:

·        Audi: A cabin with no steering wheels or pedals

·        VW: We make de future real

·        Skoda: Drive by positive energy

Allemaal wilde kreten, de merken wilden hiermee laten zien wat in de toekomst mogelijk is. Echter is er maar een Duits merk wat er echt voor de nieuwste ontwikkelingen heeft gekozen en welke ook in de wereld verkoop top drie staat met een model van een volledig elektrische auto en dat is BMW met de I3. Direct bij de ingang van de BMW beurshal stond de Mini E welke in 2018 leverbaar wordt. Duidelijk een koers uitgezet voor de toekomstige mobiliteit.

Naar mijn gevoel hebben de echte wereldmarktleiders op gebied van elektro mobiliteit met name  Tesla en Nissan verstek laten gaan om het Duitse feestje niet te verstoren. Ook de goed verkochte modellen van Volvo (ooit het noodlijdende merk van de Ford-groep en verkocht aan een Chinese investeerder) welke alle modellen vanaf 2019 met stekker gaat leveren, was niet op het feestje aanwezig. Jaguar eveneens in Chinese handen was wel van de partij. Laat ook direct zien dat ze serieus zijn op gebied van elektromobiliteit. De i-Pace met  400 pk, 700 Nm trekkracht en een actieradius van ca. 500 km komt vanaf juni 2018 op de markt. Een geduchte concurrent van Tesla maar ook van de EQ van Mercedes die pas in 2019 op de markt komt.

De auto’s die Mercedes en Volkswagen op de markt gaan brengen in de periode 2018 en 2023 hebben Tesla en Nissan nu al in hun aanbod. Recent zijn van Tesla het model 3 en van Nissan de nieuwe Leaf  geïntroduceerd en op de markt gebracht. Allemaal met de nieuwste snufjes (self-driving en Pro Pilot) zoals we de voorbeelden op de IIA hebben gezien met wat in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn. Maar het is dus nu al mogelijk.

Met andere woorden: het was een geslaagde beurs maar de Duitse autofabrikanten lopen toch wel iets achter in de ontwikkeling op wereldniveau. Te veel ingezet op Diesel en Benzine en te weinig bezig geweest met alternatieven. Naar mijn beleving moeten, om een inhaalslag te maken, de Duitse autofabrikanten “de confectie industrie”, het oude kunstje van na WO II, weer oppakken. Dit om vast te kunnen houden en of aan te kunnen sluiten bij de internationale wereldtop op gebied van autofabricage. Gezamenlijk een bodemplaat ontwikkelen, boodschappen gaan doen bij Accu fabrikanten als Panasonic, LG en Samsung, aandrijving voor “in wheel motoren” van Continental of Siemens en of bijvoorbeeld elektrische assen van ZF. Zo kunnen dezen bij productie van grote oplagen erg kostprijs verlagend werken en daarmee kunnen dan ook de Duitse fabrikanten ook in het elektro segment concurrerend zijn op wereldniveau.  

Het enige waar de merken zich in de toekomst nog van gaan onderscheiden is het design ( dus verpakking), het interieur en de veiligheidsaspecten. Dan wordt een autobeurs een modeshow voor auto’s, het blijft leuk en levendig want het oog moet ook wat hebben.

maandag, 25 september, 2017
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekkeraandestekker.nl

Lekkeraandestekker

Lekkeraandestekker.nl is de site over het rijden van een elektrische scooter

Bezoek nu!

Solar Top 50

Solar Top 50

Help E-Carmarket aan een mooie positie in de Solar Top 50

Bezoek nu!

Foto's