Weblog Groen Rijden

Ecomobiel 2016

Gisteren heb ik de beurs Ecomobiel 2016 welke gecombineerd is met vakbeurs energie bezocht. Ieder jaar heb ik de beurs bezocht. De eerste beurs was in 2010 te Rotterdam  waarin heel voorzichtig werd getoond, waar de industrie mee bezig was op gebied van mobiliteit. Dure technieken met beperkte mogelijkheden waren de grondlegger van de beurs van nu. In een tijdsbestek van 6 jaar zie je hoe snel de technische ontwikkelingen door de mondiale uitwisseling van patenten en uitvindingen gecombineerd met  hele grote financiële spelers en politieke machtsblokken eigenlijk een industriële revolutie teweegbrengen waarvan we nog maar aan het begin staan en zijn en wat zijn weerga niet zal kennen.

De machtige en vermogende olie-industrie  ziet het tijdperk van elektrificatie zonder olie en gas aankomen en kan met haar grote kapitaal meedoen in de ontwikkelingen of op den duur ophouden te bestaan. Eerste ontwikkelingen van overlevingsdrang zijn nu al opgemerkt, kijk hoe bv. Shell in een windmolenpark gaat investeren of andere zich op de maakindustrie richten van duurzame productiemiddelen.

De ontkenningsfase is dus voorbij wat de ontwikkelingen nog een extra boost gaat geven in de verdere industriële revolutie. De volledig elektrische auto’s met een actieradius van > 300 km zijn nu al op de markt. In 2010 dachten we nog dat dit pas in 2025 haalbaar zou zijn en toen werd nog helemaal niet gedacht aan een autonome auto die op bestelling zonder chauffeur voor komt rijden.

De combinatie met energievakbeurs is daarom ook echt toepasselijk. Technieken uit de auto industrie worden toegepast in de woningontwikkeling en omgekeerd. Zo kan de accu van de auto gebruikt worden voor opslag van zonne-energie om ’s avonds de woning te verwarmen en tv te kijken. Een warmtepomp in de auto zorgt weer voor een efficiëntere verwarming van de auto in koude en natte perioden enzovoorts. Mooie is ook nog dat al die nieuwer ontwikkelingen minder energiebehoeftig zijn. Mijn eerste elektrische auto van 2011 had ca. 17,8 KWh/100 km nodig, de huidige 13,7 KWh /100 km en bij de nieuwste typen praten we al over 11 KWh/100 km. De nieuwste lucht/water warmtepompen praten we al over een COP van 4,5 tot 5 die werken tot -25 graden buitentemperatuur. Vrij vertaald betekent COP elke KWh die gebruikt wordt door de warmtepomp krijg je voor 4,5 tot 5 KWh aan warmte in huis of natuurlijk in de nieuwere elektrische auto met warmtepomp.

Slimme technieken verbinden met slimme combinaties maakt ons leven veel prettiger en comfortabeler.

dinsdag, 11 oktober, 2016
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Lekkeraandestekker.nl

Lekkeraandestekker

Lekkeraandestekker.nl is de site over het rijden van een elektrische scooter

Bezoek nu!

Solar Top 50

Solar Top 50

Help E-Carmarket aan een mooie positie in de Solar Top 50

Bezoek nu!

Foto's