Informatie

Geschiedenis

Geschiedenis Elektrische Auto

Op deze foto ziet u een elektrische auto uit 1912 met een oplaadstation bediend door een jonge vrouw. Het merk auto was de Columbia Mark 68 Victoria.

De geschiedenis van de elektrische auto gaat terug naar het begin van de vorige eeuw. Waarschijnlijk was de eerste elektrische auto een schaalmodel, gemaakt door de Nederlander Sibrandus Stratingh. Hij baseerde zijn auto op berekeningen van Michael Faraday. Het model bestaat nog steeds. Robert Anderson maakte een vroege koets aangedreven door elektrische energie uit batterijen.

Aan het eind van de 19e eeuw werd de brandstofmotor steeds beter, waardoor de elektromotor het uiteindelijk verloor. Elektrische auto's, in tegenstelling tot auto's met een interne verbrandingsmotor, hadden wel min of meer "tankstations". De elektrische auto werd ook gebruikt voor het vestigen van records, zoals de Belg Camille Jenatzy.
Het fundamentele probleem met elektrische auto's was: de energiedichtheid van oplaadbare batterijen is circa 80 tot 300 keer kleiner dan die van benzine en diesel. Daarom moesten elektrische auto's met zware interne batterijen worden uitgerust, waardoor de snelheid en bereik ernstig beperkt waren. Er werden auto's op de markt gebracht die dit probleem omzeilden door twee motoren te gebruiken, een benzine- en een elektrische motor. Hoewel ingenieus, waren deze Hybride auto's fragiel en erg duur. Mede hierdoor verloor de elektrisch aangedreven en hybride auto aan belang vlak na de Eerste Wereldoorlog.
Desondanks bleef men elektrische auto's ontwikkelen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg de elektrische auto een tijdelijke opleving, mede veroorzaakt door het brandstoftekort. Daarna bleef het een tijd stil. Toen zich in de jaren zeventig twee energiecrises voordeden werd de ontwikkeling van de elektrische auto weer gestimuleerd. Rond deze tijd werd bijvoorbeeld het Witkarren-project opgestart.
In de jaren '90 experimenteerden de grote merken zoals Ford met de EV-Ranger en de Noorse 'FJORD' Think!, GM met de EV1 en Toyota met de RAV EV. De lease-contracten van deze EV's werden echter vroegtijdig opgezegd en de voertuigen werden vernietigd. Dit bracht een schokgolf van protest teweeg die vooral in Hollywood weerklank kreeg. Bekende EVangelisten zijn: Danny DeVito, Tom Hanks, George Clooney, Leonardo DiCaprio, Alexandra Paul, Cameron Diaz en nog vele anderen.[1]
Twee mooie voorbeelden van de uitkomst van deze projecten vormen de volledig elektrisch aangedreven Tesla Roadster die vanaf 01/01/09 werd geleverd met een 1500 watt cabine verwarming[2] en de herstart van het Noorse Think!. Ook grote autobedrijven als Toyota en Honda brachten hybride auto's op de markt. De Toyota Prius was een groot succes en andere fabrikanten begonnen ook interesse te krijgen in de fabricage van hybride en elektrisch aangedreven auto's.
Het Amerikaanse bedrijf ZAP had in 2006 de in China geproduceerde auto Xebra op de markt gebracht en deze is inmiddels ook in serieproductie gegaan.
De beperkingen hiervan zijn tot nu toe: Topsnelheid van 65 km/h en een bereik van 64 kilometer voordat de accu's weer moeten worden opgeladen.
De voordelen: deze auto heeft helemaal geen uitstoot van gassen (zoals alle volledig elektrische auto's), is goedkoop, licht en erg zuinig.
Aan de verbetering van topsnelheid, het bereik en de oplaadtijd wordt intensief aandacht besteed.
De meest succesvolle batterij-elektrische stadswagen in productie is de Indische Reva met 3000 geproduceerde exemplaren, ook gekend als de G-wiz in Londen waarvan er zich ongeveer 1000 op de openbare weg bevinden. De Reva haalt een top van 80Km/u en heeft onverwarmd een autonomie tot 80 km en verwarmd tot 60 km[3]. Het is de enige kleine EV met een wisselstroom-inductie motor waardoor de motor ook onderhoudsvrij is geworden.

Klik hier om een duits artikel te lezen over de elektrische auto.

Lekkeraandestekker.nl

Lekkeraandestekker

Lekkeraandestekker.nl is de site over het rijden van een elektrische scooter

Bezoek nu!

Solar Top 50

Solar Top 50

Help E-Carmarket aan een mooie positie in de Solar Top 50

Bezoek nu!

Foto's